Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA
دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا
مجله مطالعات آموزشی نما
Medical Sciences
http://nama.ajaums.ac.ir
1
admin
163840
10
14
8888
13
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
9
سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان
online
1
fulltext
other
اعتباریابی مدل آموزش از دور ویژه یادگیرندگان مبتلا به اختلال نقص توجه
بیش فعالی (ADHD)
Validity of the Distance Education Model for the Learners
with the Attention Deficit Hyperactivity Disorder
عمومى
General
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">اهداف: </span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">یکی از مهمترین جنبه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های درگیر در اختلال نقص توجه- بیش فعالی، عملکرد تحصیلی است، مطالعه حاضر با هدف بهبود عملکرد تحصیلی به ارائه مدل آموزش الکترونیکی ویژه مبتلایان به این اختلال و اعتباریابی آن می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">پردازد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها:</span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> مطالعه با استفاده از روش آمیخته انجام شد. در مرحله ارائه مدل به روش کیفی، زمینه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ای 41 مصاحبه عمیق انجام و به روش کدگذاری تحلیل و مدل آموزش الکترونیکی تدوین و در مرحله اعتباریابی به روش کمی تعداد 30 نفر با اخذ رضایت و درنظر گرفتن فاکتورهای تحقیق در 2 گروه 15 نفره آزمایش و کنترل همسان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">سازی شده و به ترتیب به دو شیوه الکترونیکی بر اساس مدل تدوین شده و مرسوم آموزش داده شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: arial;">ISM</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">) و پرسشنامه محقق</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ساخته پیشرفت تحصیلی در دو مرحله پیش آزمون و پس</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">آزمون تکمیل گردید. اجرا شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها:</span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> پنج مولفه تحلیل، طراحی، ارائه، پشتیبانی و ارزشیابی در مدل آموزش الکترونیکی در مرحله کیفی شناسایی و مدل تدوین شد. نتایج آزمون تی همبسته در مقایسه انگیزش تحصیلی پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش نشان داد، اختلاف میانگین پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بطور معنادار پس از مداخله افزایش یافته </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: arial;">(P=0/004)</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> و نتایج آزمون تی مستقل در مقایسه میانگین نمرات پس آزمون پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش و کنترل معنادار بود. (001/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: arial;">P<</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">).</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">نتیجه</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">گیری: </span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">بر اساس یافته</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های این پژوهش، آموزش بر اساس مدل آموزش الکترونیکی ارائه شده موجب افزایش انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه گشت. لذا پیشنهاد می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">گردد برنامه ریزان درسی و اساتید به این روش آموزشی توجه نمایند.</span></span></span><br>
</div>
<br>
Introduction: One of the most important aspects involved in the attention deficit hyperactivity disorder<br>
(ADHD), is academic performance. This study provides the e- learning validated model for learners with<br>
ADHD.<br>
Methods: This is a mixed method study. In the qualitative phase, 41 in- depth interviews conducted. The<br>
interviews were analyzed using content analysis. The e- learning method was developed in a quantitative<br>
phase. In this phase, the sample size was 41 people. In the validating phase, the sample size was 31<br>
people. There were 15 people in each the control and case groups, that ethical issues were considered.<br>
The participants filled the questionnaires of inventory of school motivation (ISM) and the questionnaire of<br>
academic achievement in both the pre-test and post-test.<br>
Findings: The five main elements including analyzing, designing, delivery, supporting, and evaluation<br>
were extracted in qualitative phase. In addition, the e- learning model was developed in qualitative phase.<br>
The mean score increased in academic motivation in examination group, in post-test (P<0.001). The results<br>
of independent t-test was significant in terms of academic achievement (P-value<0.001).<br>
Conclusion: The electronic based training method, increase both the academic motivation and<br>
achievement of the learners with the ADHD.
مدل آموزش الکترونیکی؛ اختلالات یادگیری؛ اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD)
e-Learning Model, Learning Disabilities, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
1
9
http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-40-8&slc_lang=other&sid=1
Fahimeh
Yari
فهیمه
یاری
10031947532846001586
10031947532846001586
Yes
(*Corresponding Author) Reza Researcher, Department of Psychiatry, 505 Hospital, Tehran, Iran. E-mail: M.rezaghasemzadeh@yahoo.com
Hossein
Zare
حسین
زارع
10031947532846001587
10031947532846001587
No
Hamid
Maleki
حمید
ملکی
10031947532846001588
10031947532846001588
No
Ahmad
Rastgar
احمد
رستگار
10031947532846001589
10031947532846001589
No
Mohammad Reza
*Ghasemzadeh
محمدرضا
قاسم زاده
10031947532846001590
10031947532846001590
No