Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA
دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا
مجله مطالعات آموزشی نما
Medical Sciences
http://nama.ajaums.ac.ir
1
admin
163840
10
14
8888
13
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
8
سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان
online
1
fulltext
fa
روند بین المللی شدن آموزش عالی در اتحادیه اروپا
Higher Education Internationalization in European Union
عمومى
General
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL" style="line-height: 22pt; vertical-align: middle;"><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">زمینه و هدف:</span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> امروزه، تبدیل شدن به رقابتی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">تـرین و پویـاترین اقتـصاد دانش بنیان در سطح جهانی برعهده دانشگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها گذاشته شده اسـت. اتحادیه اروپا با هدف تبدیل شدن به یک نیروی رقابتی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">قوی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">تر در سطح جهانی، فرایند بازیابی و گردش مغزها و نیز درآمدزایی، در این جهت پیش می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">رود. مطالعه حاضر با هدف بررسی روند بین</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">المللی شدن آموزش عالی حوزه اروپا تدوین شده است.</span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="line-height: 22pt; vertical-align: middle;"><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها:</span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> با استفاده از مرور مستندات موجود در تارنمای دانشگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های اتحادیه اروپا، جهت دستیابی به مقالات و کتب مرتبط با موضوع، دربازه زمانی سال</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های 2016-1953 میلادی، از جستجوی الکترونیک در بانک</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های اطلاعاتی معروف از جمله </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">PubMed</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">، </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">Google Scholar</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">، </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">Science Direct</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">، و منابع کتابخانه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ای، با کلیدواژه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های مرتبط با بین</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">المللی شدن آموزش عالی در اتحادیه اروپا استفاده گردید.</span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="line-height: 22pt; vertical-align: middle;"><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها:</span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> آغاز بین</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">المللی شدن آموزش عالی حوزه اروپا، فرآیند بولونیا است. که با بیانیه سوربن (1998) آغاز گردید و با بیانیه بخارست (2012) بر ایجاد فضاهای آموزش عالی در حوزه ملی، منطقه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ای و جهانی متمرکز شده است. عناصر اصلی فرآیند بولونیا، معرفی سه دوره مدارک تحصیلی، چارچوب مدارک، مدارک مشترک، سیستم ذخیره و انتقال اعتبار اروپا، مکمل دیپلم و تضمین کیفیت است.</span></span></span></p>
<p><strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">بحث و نتیجه</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">گیری:</span></span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> نیاز به تغییر توسط مردم و دولت و دسترسی به منابعی چون بودجه، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پاسخگویی به نیازهای عصر اطلاعات و جهانی شدن در بین</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">المللی شدن آموزش عالی نقش بسیار مهمی ایفا می</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">کند. ﻛﺎوش در ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت دﻳﮕـﺮان ﺑـﻪ ﻣﻨﺰﻟـﻪ ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻮاد ﺧﺎم اﺳﺖ و ﻣﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻴﻢ اﻳﻦ ﻣﻮاد ﺧﺎم را ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺮه ﺑﺨﺸﻲ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮد ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﻲ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﻲ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﻨﻴﻢ</span></span></span></span></p>
<br>
Background: Nowadays, the wordwide trend for becoming most competitive and the most dynamic<br>
knowledge based economy is the responsibility of universities. The European Union is moving in this direction<br>
for global competitiveness, the retrieval process and brain circulation and income generation. This study,<br>
aimed to evaluate the internationalization trend of higher education in Europe.<br>
Methods: Using a review study, available documents in the university websites of the European Union<br>
were searched and the databases of Science Direct, Google Scholar, PubMed articles available since 1953-<br>
2016 were examined. The key words related to the internationalization of higher education in Europe were<br>
used.<br>
Results: A distinguished international higher education in Europe started and led to the emergence<br>
of the so-called called “Bologna Process” (June 1999). Bologna process was initiated with the Sorbonne<br>
Declaration (1998). The Bucharest Declaration (2012) focused to create spaces of higher education in the<br>
field of national, regional and global. The main elements of the Bologna process, including the introduction of<br>
three degrees, qualifications framework, credit transfer and saving system in Europe, Diploma complements,<br>
quality assurance and joint documents.<br>
Conclusion: Internationalization of higher education the will to change by the public and state likewise<br>
plays a significant role and access to resources such as budgets, economic, social and cultural developments,<br>
and accountability to the information and globalization era have crucial roles. Exploring the experiences of<br>
others is as the raw materials, we can, to exploit of their community. This raw material transformation of<br>
worthwhile products to fit their native culture.
Higher Education, Internationalization, Bologna Process, Europe Union
30
42
http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-31-5&slc_lang=fa&sid=1
Nilufar
Nekuzad
نیلوفر
نکوزاد
10031947532846001612
10031947532846001612
Yes
Researcher, Ph.D Candidate, Higher Educational Administration, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran. Email: niloufarnekozad@yahoo.com
Nader
Gholi Ghourchian
نادر
قلی قورچیان
10031947532846001613
10031947532846001613
No
Professor, Cheif of Department Higher Education Administration, Faculty Member of Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran. Email: naghourchian@gmail.com