%0 Journal Article %A Hosseinpour, Reza %A Gharibzadeh, Ramin %A Rahimi Avval, Gasem %A Rahmati, Zakiye %T Explaining the Status of Enterprise Innovation andProfessional Development based on the Adoptionof Information Technology %J Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA %V 14 %N 0 %U http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-312-fa.html %R %D 2019 %K Information Technology, Organizational Innovation, Professional Development, health workers., %X مقدمه: در عصر حاضر، اطلاعات عامل اصلی و زیربنای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها محسوب می‌شود و نقش مهمی در زمینه فعالیت‌های انسانی، نوآوری و توسعه ایفا می‌کند. پژوهش حاضر با هدف تبیین وضعیت نوآوری سازمانی و توسعه حرفه‌ای بهورزان ارومیه بر اساس پذیرش فناوری اطلاعات انجام شده است. روش‌ها: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه بهورزان مراکز بهداشتی شهرستان ارومیه در سال 1396 می‌باشد. نمونه آماری 288 نفر می‌باشد که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه نوع پرسشنامه استاندارد، پذیرش فناوری اطلاعات (83/0‌α=)، پرسشنامه نوآوری سازمانی (79/0=α) و پرسشنامه توسعه حرفه‌ای (84/0‌α=) است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آنالیز واریانس و مدل رگرسیون استفاده شده است. نتایج: نتایج تحلیل‌های آماری نشان داد که رابطه بین پذیرش فناوری اطلاعات با نوآوری سازمانی با میزان 459/0 در سطح 001/0 و با توسعه حرفه‌ای کارکنان 621/0 در سطح 00/0 مثبت و معنی‌دار است. همچنین روابط بین مولفه‌های هرکدام نیز در سطح 95 درصد مورد تایید و مثبت گزارش شد. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر، در یک فرآیند تعاملی، فناوری اطلاعات و انسان برروی همدیگر اثر گذاشته و اگر خوب عمل شود تغییر و نوآوری به وجود می‌آید. چنانچه در سازمان مدیران به فناوری اطلاعات توجه داشته باشند و بهورزان خود را از جهات مختلف توسعه نمایند می‌توانند نوآوری‌های جدیدی در سازمان ایجاد نمایند. از آنجا که نیروی انسانی ارزشمندترین و مهمترین عامل تولید و اثرگذارترین آن در نیل به توسعه پایدار محسوب شده است، لازم است برای استفاده بهینه از آن امکانات ارتقاء و توسعه این منبع توانمند را فراهم ساخت. لذا توسعه در بخش فناروی اطلاعات برابر با توسعه حرفه‌ای و نوآوری در سازمان می‌باشد و سازمان از حالت ایستا به حالت پویا تغییر رویه می‌دهد. %> http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-312-fa.pdf %P 10-22 %& 10 %! %9 Research %L A-10-68-2 %+ (*Corresponding Author) Ph.D. student of educational management at the University of Mohaghegh Ardabili. E-mail: ramingharibzadeh71@gmail.com Phone: 09142605305 %G eng %@ 163840 %[ 2019