TY - JOUR T1 - The Study of Effective Teaching Performance of FacultyMembers of Isfahan University Based on Students’Evaluation Approach TT - بررسی عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان بر اساس رویکرد ارزشیابی دانشجویان JF - aja-nama JO - aja-nama VL - 12 IS - 0 UR - http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-286-fa.html Y1 - 2018 SP - 11 EP - 23 KW - Effective Teaching KW - Faculty Members KW - Evaluation KW - Students N2 - زمینه و اهداف: بررسی عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی از طریق ارزشیابی دانشجویان، از موثرترین روش‌ها برای شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف عملکرد آموزشی است که می‌تواند بستری را برای رشد کیفیت تدریس استادان فراهم نماید. در همین راستا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان، بر اساس رویکرد ارزشیابی دانشجویان انجام گردید. روش بررسی: پژوهش حاضر در نیمسال اول سال تحصیلی96- 1395 با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی انجام شد. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه اعضای هیئت علمی گروه‌های علوم انسانی دانشگاه اصفهان بود که 54 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری در دسترس در مطالعه مشارکت داده شدند. هر عضو هیات علمی توسط تعدادی از دانشجویان کلاسهای درسش مورد ارزیابی قرار گرفت. انتخاب نمونه از بین دانشجویان، بر اساس فهرست کل دروس و کلاسهای درس استادان مشارکت کننده در مطالعه بود که سه کلاس درس از هر استاد به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در مجموع 2210 نفر از دانشجویان در پژوهش مشارکت داده شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته تدریس اثربخش بود و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و شاخص‌های آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون T مستقل، تحلیل واریانس و آزمون توکی انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از آن است که اعضای هیئت علمی در انجام تدریس اثربخش به ترتیب در مولفه‌های روابط انسانی (با میانگین و انحراف معیار56/2±01/15)، ویژگی‌های شخصیتی (با میانگین و انحراف معیار47/3±78/14)، مدیریت کلاس (با میانگین و انحراف معیار94/1±71/13)، اجرای تدریس (با میانگین و انحراف معیار06/2±47/13)، ارزشیابی (با میانگین و انحراف معیار04/3±45/13) و طراحی تدریس (با میانگین و انحراف معیار49/2± 17/13)، بیشترین تا کمترین نمره را کسب کردند. همچنین بر اساس جدول استاندارد مطلوبیت، عملکرد تدریس اثربخشِ اعضای هیئت علمی، در مجموع در حد نسبتاً مطلوبی بوده است و به تفکیک مولفه‌ها، در مولفه‌های طراحی تدریس، اجرای تدریس، مدیریت کلاس و ارزشیابی در حد نسبتاً مطلوب و در مولفه‌های روابط انسانی و ویژگی‌های مطلوب شخصیتی، در حد مطلوب بوده است. نتیجه‌گیری: در مجموع یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر عدم مطلوبیت کلیِ عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی و همچنین عدم مطلوبیت عملکرد استادان در مولفه‌های طراحی تدریس، اجرای تدریس، مدیریت کلاس و ارزشیابی بوده است که بیانگر وجود ضعف‌های جدی در عملکرد تدریس اثربخش استادان است. M3 ER -