%0 Journal Article %A Ghanbari, M %T Teachers’ Attitude toward the Lesson Study:A Mixed Method Study %J Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA %V 11 %N 0 %U http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-271-fa.html %R %D 2018 %K Lesson Study, Monograde, Multigrade, Teachers., %X مقدمه و اهداف: درس‌پژوهی ابزار مهمی برای توسعهحرفه‌ای است. لذا ضرورت دارد توجه ویژه‌ای به‌آن شود. ضمناً کلاس‌های دبستان به دو دسته تک‌پایه و چندپایه تقسیم می‌شود و به تبع آن شاهد دو گروه معلمان تک‌پایه و چندپایه هستیم. هدف بررسی نگرش و دانش معلمان تک‌پایه و چندپایه پیرامون درس‌پژوهی بود. روش‌ها: نوع پژوهش ترکیبی بود. جامعه آماری شامل معلمان تک‌پایه و چندپایه لردگان بود. نمونه‌گیری به روش‌های تصادفی‌ساده (فازکمی) و هدفمند (فاز کیفی) انجام شد. 226 نفر معلم تک‌پایه و 70 نفر معلم چندپایه در فاز کمی و 10 نفر معلم تک‌پایه و 7 نفر معلم چندپایه در فاز کیفی انتخاب شدند. داده‌ها با پرسشنامه (فاز کمی) و مصاحبه (فاز کیفی) جمع‌آوری و به‌وسیله آزمون‌های پارامتریک (فازکمی) و تحلیل‌مضمون (فازکیفی) تحلیل شدند. یافته‌ها: هردو گروه نگرش مناسبی در مورد درس‌پژوهی داشته و از نظر عنصر دانش در سطح مطلوبی قرار دارند. مضامین باور به نقش درس‌پژوهی در توسعه حرفه‌ای، تولید دانش‌ حرفه‌ای و بهبود مفروضات پژوهش‌گروهی بین معلمان در مورد عنصر نگرش و مضامین آشنایی و تسلط به اهداف، ماهیت و روش درس‌پژوهی؛ ویژگی‌های مسئله درس‌پژوهی و منابع تعیین آن؛ مهارت‌های مورد نیاز درس‌پژوهان و کاربردهای درس‌پژوهی درمورد عنصر دانش از مصاحبه‌های هردو گروه استخراج شد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که معلمان تک‌پایه و چندپایه پیرامون درس‌پژوهی دانش و نگرش چندان متفاوتی ندارند. لذا در فرآیند درس‌پژوهی هر دو گروه می‌توانند همکاری داشته باشند. %> http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-271-fa.pdf %P 25-41 %& 25 %! %9 Research %L A-10-54-13 %+ Islamic Azad university, Researcher and elite club, Sharekord, Iran. %G eng %@ 163840 %[ 2018