@ARTICLE{Hosseinlu, author = {Hosseinlu, Aghil and Hoosseinyy Dolat Abadi, Fatemeh and }, title = {The Effect of Life Skills Training on Mental Health ofStudents in University of Guilan}, volume = {12}, number = {0}, abstract ={مقدمه: سلامت روانی، ایجاد‌ بهداشت روان به وسیله پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روانی، کنترل عوامل موثر بروز آن، تشخیص زودرس، پیشگیری ازعوامل ناشی از برگشت بیماریهای روانی و ایجاد محیط سالم در برقراری روابط صحیح انسانی است. دراین‌ راستا با آموزش مهارتهای زندگی می‌توان از بسیاری از بیماریها پیشگیری‌کرد و سلامت روانی دانشجویان را افزایش داد، بنابراین هدف از پژوهش حاضر ‌بررسی تأثیرآموزش مهارت‌های زندگی برسلامت روانی دانشجویان دانشگاه گیلان بود. مواد و روش: پژوهش حاضر به روش نیمه تجربی در سال تحصیلی 95- 96 بر‌ ‌روی60 دانشجو (دختر‌و پسر) که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گرفت و روش‌جمع‌آوری اطلاعات توسط ‌دو پرسشنامه مهارتهای‌زندگی (ساعتچی ‌و همکاران، 1389) و پرسشنامه سلامت‌روان عمومی GHQ (گلدبرگ و هیلر، 1979) که به صورت پیش آزمون و پس آزمون (بعد از آموزش مهارت‌های زندگی در 5جلسه) صورت گرفت و در نهایت تحلیل داده‌ها با‌ نرم‌افزار spss و آزمون T وابسته انجام شد. یافته‌ها: بر‌اساس یافته‌های پژوهش بین سلامت روانی با مهارتهای‌زندگی دانشجویان ‌همبستگی به میزان (695/0‌r=) وجود دارد، لذا‌ روابط فوق در سطح (P≤0/001) معنی دار بوده است و آموزش مهارت‌های زندگی موجب افزایش سلامت روانی به میزان (585/4) می‌شود. نتایج این تحقیق نشان داد که ‌آموزش مهارتهای زندگی موجب افزایش سلامت روانی‌ در ‌دانشجویان دانشگاه‌ گیلان‌ می‌شود، همچنین ‌آموزش مهارتهای زندگی موجب بالا رفتن سلامت روانی‌ دانشجویان دختر و پسر به صورت مجزا، نیز می‌شود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه پیشنهاد می‌گردد برنامه‌ریزان درسی و مسئولان آموزشی، به آموزش مهارت‌های زندگی در برنامه‌های درسی دانشجویان توجه نمایند. }, URL = {http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-287-fa.html}, eprint = {http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-287-fa.pdf}, journal = {Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA}, doi = {}, year = {2018} }