TY - JOUR T1 - Develop and improve teaching and learning throughblended learning Teaching Development andImprovement through Blended Learning TT - توسعه و بهبود آموزش و یادگیری از طریق یادگیری ترکیبی JF - aja-nama JO - aja-nama VL - 10 IS - 0 UR - http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-255-fa.html Y1 - 2017 SP - 20 EP - 26 N2 - مقدمه: امروزه آموزش‌های الکترونیکی درحال جایگزینی با شیوه‌های سنتی است. از طرفی تحقیقات نشان داده که آموزش‌های الکترونیکی نیز دارای محدودیت‌های خاص خود هستند و نمی‌توانند کاملا جایگزین آموزش سنتی شوند. بنابراین باوجود مزایا و معایب هر دو، متخصصان امور آموزشی سعی می‌کنند، روش‌های مختلف را باهم ترکیب کنند و معتقدند که یادگیری ترکیبی، یک رویکرد اثربخش برای حل این مشکلات است. هدف مقاله حاضر معرفی رویکرد یادگیری ترکیبی و بررسی میزان اثربخشی آن در فرآیند آموزش و یادگیری بود. روش: این مقاله از نوع مروری است. جهت گردآوری اطلاعات از موتورهای جستجوگر و پایگاه داده‌های معتبر از جمله Magiran, Noormags, Science Direct, Google Scholar و مطالعات کتابخانه‌ای و جستجو در کتب و مقالات منتشره، استفاده شده است، که در طی این فرآیند 48 منبع مرتبط، در بازه زمانی 1993-2010 یافت شد و از 33 منبع استفاده گردید. یافته‌ها: یادگیری ترکیبی با داشتن مزیت‌های هر دو رویکرد آموزش (سنتی و الکترونیکی) یک رویکرد موثر برای افزایش اثربخشی یادگیری، سهولت دسترسی به مواد آموزشی و افزایش اثربخشی هزینه‌ها می‌باشد. همچنین به دلیل ارایه فرصت‌های مختلف به منظور یادگیری، موجب آن می‌شود که درکنار افزایش جذابیت آموزش، به تفاوت‌های فردی فراگیران نیز به طور مناسبی توجه شود، زیرا همه افراد به یک شیوه یاد نمی‌گیرند و به همین دلیل استفاده از روش‌های مختلف برای آموزش ضروری به نظر می‌رسد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه، شیوه ترکیبی در آموزش، آزادی‌عمل وسیع‌تری را در بهره‌مندی از محیط‌های آموزشی در اختیار کارشناسان آموزشی قرار می‌دهد و از این طریق موجب توسعه و بهبود آموزش و یادگیری می‌گردد؛ لذا توصیه می‌گردد اساتید از این روش هم در آموزش خود استفاده نمایند. M3 ER -