AU - Nekuzad, Nilufar AU - Gholi Ghourchian, Nader TI - Higher Education Internationalization in European Union PT - JOURNAL ARTICLE TA - aja-nama JN - aja-nama VO - 8 VI - 0 IP - 0 4099 - http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-184-fa.html 4100 - http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-184-fa.pdf SO - aja-nama 0 AB  - زمینه و هدف: امروزه، تبدیل شدن به رقابتی‌تـرین و پویـاترین اقتـصاد دانش بنیان در سطح جهانی برعهده دانشگاه‌ها گذاشته شده اسـت. اتحادیه اروپا با هدف تبدیل شدن به یک نیروی رقابتی‌قوی‌تر در سطح جهانی، فرایند بازیابی و گردش مغزها و نیز درآمدزایی، در این جهت پیش می‌رود. مطالعه حاضر با هدف بررسی روند بین‌المللی شدن آموزش عالی حوزه اروپا تدوین شده است. روش‌ها: با استفاده از مرور مستندات موجود در تارنمای دانشگاه‌های اتحادیه اروپا، جهت دستیابی به مقالات و کتب مرتبط با موضوع، دربازه زمانی سال‌های 2016-1953 میلادی، از جستجوی الکترونیک در بانک‌های اطلاعاتی معروف از جمله PubMed، Google Scholar، Science Direct، و منابع کتابخانه‌ای، با کلیدواژه‌های مرتبط با بین‌المللی شدن آموزش عالی در اتحادیه اروپا استفاده گردید. یافته‌ها: آغاز بین‌المللی شدن آموزش عالی حوزه اروپا، فرآیند بولونیا است. که با بیانیه سوربن (1998) آغاز گردید و با بیانیه بخارست (2012) بر ایجاد فضاهای آموزش عالی در حوزه ملی، منطقه‌ای و جهانی متمرکز شده است. عناصر اصلی فرآیند بولونیا، معرفی سه دوره مدارک تحصیلی، چارچوب مدارک، مدارک مشترک، سیستم ذخیره و انتقال اعتبار اروپا، مکمل دیپلم و تضمین کیفیت است. بحث و نتیجه‌گیری: نیاز به تغییر توسط مردم و دولت و دسترسی به منابعی چون بودجه، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پاسخگویی به نیازهای عصر اطلاعات و جهانی شدن در بین‌المللی شدن آموزش عالی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. ﻛﺎوش در ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت دﻳﮕـﺮان ﺑـﻪ ﻣﻨﺰﻟـﻪ ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻮاد ﺧﺎم اﺳﺖ و ﻣﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻴﻢ اﻳﻦ ﻣﻮاد ﺧﺎم را ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺮه ﺑﺨﺸﻲ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮد ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﻲ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﻲ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﻨﻴﻢ CP - IRAN IN - LG - eng PB - aja-nama PG - 30 PT - Applicable YR - 2016