AU - Hadavand, Saeed TI - The analysis of changes resulted from the interaction of the corona spread and the organizational education systems PT - JOURNAL ARTICLE TA - aja-nama JN - aja-nama VO - 18 VI - 0 IP - 0 4099 - http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-381-fa.html 4100 - http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-381-fa.pdf SO - aja-nama 0 AB  - چکید‌ه مقدمه: روند تحولات جهانی از زمان شیوع بحران کرونا وارد مراحل جدیدی شده و نظام‌های آموزشی را تحت تأثیر خود قرار داده است. مطالعه حاضر با هدف تحلیل تأثیرات بحران کرونا بر وضعیت نظام‌های آموزشی به این سؤال مهم که بر هم‌کنش شیوع کرونا و نظام‌های آموزش سازمانی در تحولات ناشی از بحران کرونا چگونه است پاسخ می‌دهد. روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مروری است که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعات اسنادی، روند آموزش‌های سازمانی در سال 2020 و پس از آن با توجه به شیوع بحران کرونا تحلیل لازم انجام گرفته است. به منظور تحلیل داده‌ها و فهم تغییرات نوظهور حاصل از بر هم‌کنش نظام‌های آموزش سازمانی و شیوع کرونا از مدل مفهومی STEEPV استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بحران کرونا بر ابعاد اجتماعی، فناورانه، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی و ارزشی نظام‌های آموزش سازمانی تأثیراتی بر جای گذاشته و عملکرد‌های آموزشی را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده است. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش، نابسندگی دانش کنونی و ناتوانی ساختارهای موجود را در مواجهه با تهدیدهای نوین نشان داد و کنشگران آموزشی را با این واقعیت که وضع کرونایی و پساکرونایی آموزش را با همان انگاره‌های پیشاکرونایی نه می‌توان دید و نه می‌توان فهمید روبرو کرد. اگرچه ممکن است هنوز برای نظام‌های آموزش زود باشد، اما به مرور ناگزیر از تفکر جدّی درباره آموزش پساکرونا و تحول سازوکارها، نقش‌ها و فرآوردهای آن از جمله دگرگونی در فرایندهای آموزشی خواهند شد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - aja-nama PG - 1 PT - Research YR - 2021