:: جلد 2 - سال اول ، شماره دوم- ویژه نامه آغاز سال تحصیلی -پاییز و زمستان ::
جلد 2 - سال اول ، شماره دوم- ویژه نامه آغاز سال تحصیلی -پاییز و زمستان صفحات 10-5 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه درسی پنهان و نقش آن در آموزش عالی
مژگان محمدی مهر*
چکیده:   (3010 مشاهده)

چکید ه

سابقه و هدف: برنامه درسی به عنوان یک راهنما جهت انجام فعالیت های فرآیند آموزش تدوین م یش  ود و به صورت رسمی در کتا بها و سایر رسانه ها و در مراکز آموزش رس میا ز پیش دبستانی تا دور ههای آموزش عالی ا جرا شده ومورد ارزش  یابی قرار می گیرند. در این میان تجاربی وجود دارد که در تدوین برنامه درسی به آ نها توجه نمیشود، اما دانشجویان در طی فرآیند آموزش و یادگیری، آن ها را یاد گرفته و تجربه می کنند، به این دسته از یادگیر ی ها برنامه درسی پنهان می گویند. لذا هدف این مقاله سعی در شناخت و معرفی برنامه درسی پنهان در نظام آموزش عالی و دلایل ضرورت و اهمیت توجه به برنامه درسی پنهان است.

مواد و رو شها: روش مرور مقالات و مطالعه کتابخانهای با کمک کلمات کلیدی انجام شد.

یافته ها: برنامه های درسی هدف های آموزشی مدون و آشکار دارد، عوامل دیگری که جزء برنامه درسی نیست و از دید و مشاهده برنامه ریزان و دست اندرکاران نظام آموزش عالی پنهان است وجود دارد که بر فکر وعواطف و رفتار دانشجویان اثر می کند و در اغلب موارد مؤثرتر از برنامه درسی رسمی عمل می کنند

بحث و نتیجه گیری: آنچه طراحان و برنامه ریزان درسی در نظام آموزش عالی برای رشد و تربیت دانشجویان طراحی و برنامه ریزی می کنند، برنامه درسی رسمی است و به جنبه های برنامه درسی پنهان توجه نمی گردد.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، برنامه درسی پنهان، آموزش عالی
متن کامل [PDF 212 kb]   (7551 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/8/16 | پذیرش: 1395/8/16 | انتشار: 1395/8/16


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 2 - سال اول ، شماره دوم- ویژه نامه آغاز سال تحصیلی -پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها