مقدمه: رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط دارد. آموزش و توسعه منابع انسانی سبب میشود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط، به طور موثر فعالیتشان را ادامه دهند و بر کارایی خود بیفزایند. پژوهش حاضر به بررسی شاخصهای توسعه منابع انسانی درکارشناسان اختلالات یادگیری شهرستانهای تهران میپردازد. روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی است که در حیطه مطالعات نظرسنجی و نگرش سنجی جای میگیرد. شیوه جمعآوری دادهها، زمینهیابی روندپژوهی میباشد. جامعه آماری تمامی کارشناسان شاغل در مراکز اختلالات یادگیری شهرستانهای تهران در سال 1397 بودند. از پرسشنامه کامکاری و جزنی (1387) برای اندازهگیری میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کارشناسان به شاخصهای توسعه منابع انسانی استفاده گردید. اعتبار و روایی پرسشنامه تأیید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS (نسخه 22) صورت گرفت. یافتهها: یافتههای تحقیق، تفاوت معنیداری را بین میانگین نظری با میانگینهای تجربی در تمامی مؤلفههای مرتبط با «آگاهی» و «نگرش» در کارشناسان مراکز اختلالات یادگیری نسبت به «شاخصهای توسعه منابع انسانی» را نشان داد. بدین ترتیب که میزان «آگاهی» کارشناسان در مراکز اختلالات یادگیری، نسبت به «شاخصهای توسعه منابع انسانی» پایینتر از حد مورد انتظاراست و «نگرش» کارشناسان متخصص در مراکز اختلالات یادگیری، نسبت به «شاخصهای توسعه منابع انسانی» بالاتر از حد مورد انتظار (مطلوب) بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشانگر آگاهی پایین و بالا بودن نگرش متخصصین مراکز اختلالات یادگیری در حوزه شاخصهای توسعه منابع انسانی است، به نحوی عملکرد متوسط این متخصصین را در پی داشته است.
Moradi M A. Human Resources Development Indicators in Experts of Education Disturbance Centers in Teheran County. مجله مطالعات آموزشی نما 2021; 18 :1-8 URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-400-fa.html
مرادی محمدعلی، عزیزی اسما. شاخص های توسعه منابع انسانی در کارشناسان مراکز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1400; 18 () :1-8