تحلیل تغییرات حاصل از برهم کنش شیوع کرونا و نظامهای آموزش سازمانی
|
سعید هداوند*  |
، Saeed.Hadavand@Srbiau.ac.ir |
|
چکیده: (2912 مشاهده) |
چکیده
مقدمه: روند تحولات جهانی از زمان شیوع بحران کرونا وارد مراحل جدیدی شده و نظامهای آموزشی را تحت تأثیر خود قرار داده است. مطالعه حاضر با هدف تحلیل تأثیرات بحران کرونا بر وضعیت نظامهای آموزشی به این سؤال مهم که بر همکنش شیوع کرونا و نظامهای آموزش سازمانی در تحولات ناشی از بحران کرونا چگونه است پاسخ میدهد.
روشها: پژوهش حاضر از نوع مروری است که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعات اسنادی، روند آموزشهای سازمانی در سال 2020 و پس از آن با توجه به شیوع بحران کرونا تحلیل لازم انجام گرفته است. به منظور تحلیل دادهها و فهم تغییرات نوظهور حاصل از بر همکنش نظامهای آموزش سازمانی و شیوع کرونا از مدل مفهومی STEEPV استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که بحران کرونا بر ابعاد اجتماعی، فناورانه، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی و ارزشی نظامهای آموزش سازمانی تأثیراتی بر جای گذاشته و عملکردهای آموزشی را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده است.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش، نابسندگی دانش کنونی و ناتوانی ساختارهای موجود را در مواجهه با تهدیدهای نوین نشان داد و کنشگران آموزشی را با این واقعیت که وضع کرونایی و پساکرونایی آموزش را با همان انگارههای پیشاکرونایی نه میتوان دید و نه میتوان فهمید روبرو کرد. اگرچه ممکن است هنوز برای نظامهای آموزش زود باشد، اما به مرور ناگزیر از تفکر جدّی درباره آموزش پساکرونا و تحول سازوکارها، نقشها و فرآوردهای آن از جمله دگرگونی در فرایندهای آموزشی خواهند شد.
|
|
واژههای کلیدی: کلمات کلیدی: ویروس کرونا، نظام آموزش سازمانی، مراکز آموزش سازمانی |
|
متن کامل [PDF 431 kb]
(927 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/7/11 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10
|
|
|
|