چکیده مقدمه: روند تحولات جهانی از زمان شیوع بحران کرونا وارد مراحل جدیدی شده و نظامهای آموزشی را تحت تأثیر خود قرار داده است. مطالعه حاضر با هدف تحلیل تأثیرات بحران کرونا بر وضعیت نظامهای آموزشی به این سؤال مهم که بر همکنش شیوع کرونا و نظامهای آموزش سازمانی در تحولات ناشی از بحران کرونا چگونه است پاسخ میدهد. روشها: پژوهش حاضر از نوع مروری است که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعات اسنادی، روند آموزشهای سازمانی در سال 2020 و پس از آن با توجه به شیوع بحران کرونا تحلیل لازم انجام گرفته است. به منظور تحلیل دادهها و فهم تغییرات نوظهور حاصل از بر همکنش نظامهای آموزش سازمانی و شیوع کرونا از مدل مفهومی STEEPV استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که بحران کرونا بر ابعاد اجتماعی، فناورانه، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی و ارزشی نظامهای آموزش سازمانی تأثیراتی بر جای گذاشته و عملکردهای آموزشی را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده است. بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش، نابسندگی دانش کنونی و ناتوانی ساختارهای موجود را در مواجهه با تهدیدهای نوین نشان داد و کنشگران آموزشی را با این واقعیت که وضع کرونایی و پساکرونایی آموزش را با همان انگارههای پیشاکرونایی نه میتوان دید و نه میتوان فهمید روبرو کرد. اگرچه ممکن است هنوز برای نظامهای آموزش زود باشد، اما به مرور ناگزیر از تفکر جدّی درباره آموزش پساکرونا و تحول سازوکارها، نقشها و فرآوردهای آن از جمله دگرگونی در فرایندهای آموزشی خواهند شد.
Hadavand S. The analysis of changes resulted from the interaction of the corona spread and the organizational education systems. مجله مطالعات آموزشی نما 2021; 18 :1-15 URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-381-fa.html
هداوند سعید. تحلیل تغییرات حاصل از برهم کنش شیوع کرونا و نظامهای آموزش سازمانی. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1400; 18 () :1-15