مقدمه: از فلسفه، میتوان به منزله شیوهای برای پرورش تفکر اخلاقی، تفکر انتقادی، و تفکر خلاق بهره برد. هدف پژوهش حاضر بررسی پرورش تفکر خلاق را از راه مهارتهای گفتگو بر بنیاد فلسفه برای کودکان میباشد. روشها: مطالعه به روش مروری از طریق مطالعات کتابخانهای و اسنادی با استفاده از موتورهای جستوجوگر کلید واژههای تفکر خلاق، مهارت گفتگو، فلسفه برای کودکان و پایگاه دادههای علمی در پایگاههای اطلاعاتی مگیران، انسانی، نورمگز، GoogleScholar، Sciencedirect، Sage انجام شد و 22 مقاله انتخاب و مورد تحلیل قرار گفت. یافتهها: کودکان با کارگروهی مهارت تفکر منطقی و تفکر خلاقانه خود را افزایش میدهند. در جریان گفتگوهای کلاسی، کودکان با تعامل و تفاهم با دیگران آشنا میشوند و فرضیه ارائه دهند و به اظهار عقیده بپردازند. فلسفه برای کودکان برنامهای برای افزایش مهارت تفکر نقاد و خلاق در درک مسائل فلسفی آنهاست. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، اهمیت بحث و گفتگوهای فلسفی در کودکان در تقویت بحثهای خلاقانه توصیه میگردد مسئولین آموزشی به مقوله پرورش تفکر خلاق کودکان از طریق مهارت گفتگو توجه نمایند.
khosravi M, khosravi M, Sheikhi S. Fostering Creative Thinking through Philosophy-based Dialogue Skills for Children. مجله مطالعات آموزشی نما 2022; 19 :58-64 URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-362-fa.html
خسروی مهدیه، خسروی مرضیه، شیخی سعید. پرورش تفکر خلاق را از راه مهارتهای گفتگو بر بنیاد فلسفه برای کودکان. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1401; 19 () :58-64