:: جلد 16 - سال هشتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان ::
جلد 16 - سال هشتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان صفحات 15-1 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اجرا سامانه آزمون آنلاین جهت ارزشیابی دانشجویان و بهبود کیفیت آموزش
محمد کریمی مریدانی* ، سرور بهبهانی ، الهام عبادی ، فاطمه چوپانی
چکیده:   (2039 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی در جهت افزایش انگیزه و بالا بردن سطح کیفی معلومات دانشجویان و نیز ارتقاء کیفیت تدریس اساتید نقش بسزایی دارد. امروزه به منظور ارزیابی میزان یادگیری فراگیران، ارتقاء سطح علمی دانشجویان و افزایش انگیزه جهت مشارکت در کلاسهای درس از تکنولوژیهای آموزشی استفاده میشود. این مقاله با هدف طراحی و اجرا سامانه آزمون آنلاین جهت برگزاری آزمونهای مستمر در طول ترم و مقایسه کیفیت آموزشی دانشجویان نسبت به کلاس دیگر که در این آزمونها شرکت نکردهاند، ارائه شده است.
روش کار: جهت انجام این پژوهش توصیفی که در سال تحصیلی 1398-1397 به اجرا درآمد، پرسشنامه محقق ساخته تهیه و در میان دانشجویان شرکت کننده در آزمونهای آنلاین توزیع شد. اعتبار صوری پرسشنامه به تأیید همکاران هیأت علمی رسید و پایایی پرسشنامه، پیش از اجرا در ابعاد بزرگ، در یک گروه کوچک منتخب بررسی شد. پایایی پرسشنامه طبق روش آلفای کرونباخ 88% مورد پذیرش قرار گرفت. حجم جامعه دانشجویان بر پایه اطلاعات بدست آمده از اداره کل آموزش دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران 690 نفر بود که از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و به کمک جدول مورگان 200 دانشجو انتخاب شدند. سپس از اطلاعات استخراج شده از 200 پرسشنامه برگشت داده شده با استفاده از روش آماری توصیفی و تحلیلی و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 19 و MATLAB نسخه 2018 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمرات میانترم بدون برگزاری آزمون آنلاین برای دروس انفورماتیک پزشکی2، برنامهریزی سیستمی و ریزپردازنده1 به ترتیب، 43/0±71/2، 35/0±84/2 و 37/0±53/2 و برای آزمون آنلاین به ترتیب برابر با 17/0± 07/3، 24/0±36/3 و 21/0±15/3 بوده است. همچنین غیبت دانشجویان هنگامی که آزمون آنلاین برگزار نمیشد، 98/23 درصد و با برگزاری آزمون آنلاین به 86/8 درصد کاهش یافت. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که نمره پایان ترم دانشجویانی که در آزمونهای آنلاین شرکت کردهاند در مقابل دانشجویانی که در در این آزمون شرکت نکرده بودند تمایز معنیداری وجود دارد. سطح معنیداری برای دروس انفورماتیک پزشکی2، برنامهریزی سیستمی و ریزپردازنده1 به ترتیب مقادیر 028/0، 018/0 و 016/0 بدست آمد.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده در این پژوهش میتوان نتیجه گرفت شرکت در آزمونهای آنلاین مستمر نقش بسزایی در افزایش معلومات دانشجویان، کاهش غیبت در طول ترم و در نهایت افزایش نمرات نهایی داشته است.
واژه‌های کلیدی: آزمون آنلاین، ارزشیابی دانشجویان، کیفیت آموزش، یادگیری الکترونیکی
متن کامل [PDF 438 kb]   (1124 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/13 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - سال هشتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها