[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان ::
جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان صفحات 43-34 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط شاخصهای سلامت روان و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانشجویان مقاطع مختلف رشته روانشناسی
سمیه اکبریان ، لیلا جویباری* ، اکرم ثناگو ، مهربانو امیرشاهی
چکیده:   (1981 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اینکه سلامت روان و عوامل اثرگذار بر آن مانند رضایت از زندگی و خودکارآمدی از مؤلفههای مهم در زندگی افراد به شمار میآیند، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین شاخصهای مختلف سلامت روان و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانشجویان مقاطع مختلف رشته روانشناسی طراحی و اجرا شد.
روشها: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی جامعه مورد مطالعه از بین دانشجویان پسر و دختر دانشکده‌‌‌ روانشناسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد ساری در سال 1395 انتخاب شدند. نمونههای آماری با استفاده از نمونهگیری تصادفی و به روش طبقهای (کارشناسی، ارشد و دکتری) به تعداد 185 نفر انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه رضایت از زندگی بود. دادههای جمعآوریشده به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS-16 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سلامت روان و رضایت از زندگی (0/52=r) و بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی (0/66=r) رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت، همچنین تفاوت معناداری در سلامت روانی (0/019=P) و خودکارآمدی (0/012=P) دانشجویان مقاطع مختلف روانشناسی مشاهده شد.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد به همان میزان که سلامت روان، خودکارآمدی و رضایت زندگی میتوانند تأثیر مثبتی در زندگی فرد داشته باشند، اختلال در سلامت روان میتواند این تأثیر را به نوع منفی تبدیل کند.
 
واژه‌های کلیدی: سلامت روان، خودکارآمدی، رضایت از زندگی، دانشجو، روانشناسی
متن کامل [PDF 270 kb]   (930 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1398/3/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbariyan S, Jouybari L, Sanagoo A, Amirshahi M. The Relationship of Mental Health and Self-Efficacy with Life Satisfaction in Psychology Students in Different Grades. مجله مطالعات آموزشی نما 2019; 13 :34-43
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-308-fa.html

اکبریان سمیه، جویباری لیلا، ثناگو اکرم، امیرشاهی مهربانو. ارتباط شاخصهای سلامت روان و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانشجویان مقاطع مختلف رشته روانشناسی. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1398; 13 () :34-43

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-308-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645