[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان ::
جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان صفحات 34-19 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی مقررات انضباطی مدارس در ایران و کشورهای منتخب
محسن فرمهینی فراهانی* ، احمد طالعی فرد ، محمود امیدی ، سید روح الله موسوی
چکیده:   (1661 مشاهده)
مقدمه: در عصر حاضر همه ملتها، با هر نظام سیاسی و اجتماعی پیشرفته و یا در حال پیشرفت به مسئله برنامهریزی و اصلاحات تربیتی توجه خاص دارند لذا هدف این پژوهش، شناسایی و مقایسه اصول حاکم، روشهای تنظیم و اجرای مقررات انضباطی و همچنین شناسایی خلاهای قانونی در خصوص موارد انضباطی مدارس ایران از طریق مقایسه با چند کشور دیگر است تا از این مجرا دلالتها و رهنمودهایی برای بهبود تنظیم، تصویب و اجرای چنین مقرراتی در کشور به دست آید.
روشها: این پژوهش یک مطالعه کیفی میباشد که با روش تطبیقی انجام شده است. نمونه پژوهشی ایران و کشورهای منتخب (انگلستان، آلمان، فنلاند، فرانسه، ترکیه، ژاپن، مالزی، پاکستان و امارات) هستند که به دلیل قرار گرفتن در رتبههای بالا در آموزش و پرورش جهان و نیز داشتن اشتراکات فرهنگی و مجاورت منطقهای به صورت هدفمند برگزیده شدند. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده به کمک الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه صورت پذیرفت.
نتایج: تمرکزگرایی بیش از حدی در خصوص قوانین انضباطی در کشور جاری است و مدارس اختیار خاصی در خصوص تصمیمگیری در این موارد ندارند. همچنین بررسی مقایسهای آیین نامهها نشان داد در قوانین انضباطی وضع شده در کشور که بصورت متمرکز ابلاغ میگردند دو کاستیِ "تاریخ گذشتگی" برخی از آنها و "سکوت و در مواردی خلا قانونی" در خصوص برخی موارد انضباطی جدید قابل شناسایی و تأمل است.
نتیجهگیری: قانونگذاران و برنامهریزان آموزشی میتوانند با استفاده از نتایج پژوهش، تدابیر شایسته را جهت اصلاح و بازنگری اساسی مقررات انضباطی مدارس اتخاذ کنند. مدیران مراکز آموزشی نیز قادر خواهند بود تا نتایج موجود را بر اساس تجربیات عملی خود تطبیق داده و رضایت معلمان، دانش آموزان و والدین را جلب نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: مقررات انضباطی مدارس، تحلیل تطبیقی، ایران، کشورهای منتخب.
متن کامل [PDF 366 kb]   (3813 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1398/3/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farmahini Farahani M, Talei Fard A, Omidi M, Mousavi S R. Comparative Study of Disciplinary Provisions in Iranian Schools and Selected Countries. مجله مطالعات آموزشی نما 2019; 13 :19-34
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-307-fa.html

فرمهینی فراهانی محسن، طالعی فرد احمد، امیدی محمود، موسوی سید روح الله. بررسی تطبیقی مقررات انضباطی مدارس در ایران و کشورهای منتخب. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1398; 13 () :19-34

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-307-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645