[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان ::
جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه نشخوارهای ذهنی، خودناتوان سازی و انگیزه پیشرفت با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاههای شهر گرگان در سال 1395
حسینعلی ریاحی ، اکرم ثناگو* ، مریم عظیمی ، لیلا جویباری
چکیده:   (1527 مشاهده)
مقدمه: عوامل فردی مختلفی میتوانند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر باشند که ازجمله آنها میتوان به نشخوارهای ذهنی، خود ناتوانسازی و انگیزه پیشرفت اشاره نمود. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه این سه عامل با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاههای شهر گرگان در سال 1395 انجام شد.
روشها: این پژوهش مقطعی از نوع کاربردی و روش آن بهصورت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی دانشجویان دانشگاههای شهرستان گرگان است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 200 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش عبارتاند از: پرسشنامه مقیاس نشخوار ذهنی ـ تأمل، مقیاس خود ناتوانسازی، جونز و رودوالت، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس بود. دادههای پژوهش پس از اجرا توسط آزمودنیهای نمره گذاری و تفسیر و سپس توسط نرمافزار SPSS- نسخه 23و با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گامبهگام مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
نتایج: از 200 دانشجوی مورد بررسی، 5/56 درصد (113 نفر) مرد و 5/43 درصد (87 نفر) زن بودند میانگین سنی دانشجویان 1/2± 62/20 سال بود. یافتههای مطالعه نشان داد که بین نشخوارهای ذهنی دانشجویان و پیشرفت تحصیلی همبستگی معناداری وجود دارد (000/0= P≤) همچنین بین خود ناتوانسازی و پیشرفت تحصیلی ارتباط منفی معناداری وجود دارد (000/0=≥ P). بین انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. 765/0 r=
نتیجهگیری: با توجه به تاثیر منفی نشخوارهای ذهنی و خودناتوان سازی بر پیشرفت تحصیلی باید تلاش کرد که با ایجاد کارگاههای آموزشی دردانشگاهها نگرش مثبت و مسئولیتپذیری را دردانشجویان تقویت کرده، تفاوتهای فردی را شناخته و انگیزه پیشرفت را تقویت نمود. نتایج نشان داد هرچه نشخوارهای ذهنی و خودناتوان سازی در افراد بیشتر باشد، نمیتوانند زمینه پیشرفت تحصیلی خود را فراهم کنند.



 
واژه‌های کلیدی: نشخوارهای ذهنی، خود ناتوانسازی، انگیزه پیشرفت، موفقیت تحصیلی
متن کامل [PDF 278 kb]   (1211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1398/3/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Riahi H A, Sanagoo A, Azimi M, jouybari L. Investigating the Relationship between Ruminative Thought, Self-handicapping and Achievement Motivation with the Academic Success of Students at the Universities of Gorgan in 1395. مجله مطالعات آموزشی نما 2019; 13 :1-11
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-305-fa.html

ریاحی حسینعلی، ثناگو اکرم، عظیمی مریم، جویباری لیلا. بررسی رابطه نشخوارهای ذهنی، خودناتوان سازی و انگیزه پیشرفت با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاههای شهر گرگان در سال 1395. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1398; 13 () :1-11

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-305-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645