:: جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان ::
جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان صفحات 53-42 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر هیجانات القا شدهی مثبت و منفی بر فرایندهای توجهی
معصومه رحیمی* ، پرویز صباحی ، ایمان الله بیگدلی ، سعید شیخی
چکیده:   (2004 مشاهده)
زمینه و هدف: انسان به عنوان موجودی اجتماعی- هیجانی به طور مداوم در حال سازگاری با محیط است. در این رابطه هیجانهای بین فردی هم به لحاظ ایجاد ارتباطات بین فردی و هم به لحاظ ادراک اجتماعی بسیار مهم میباشند. بنابراین هدف پژوهش حاضر تأثیر هیجان مثبت و منفی القا شده بر فرایندهای توجهی بود.
روشها: طرح پژوهش از نوع آزمایشی درون آزمودنی تک گروهی با اندازهگیری مکرر میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیهی دانشجویان دختر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی سمنان که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهند. که تعداد 20 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. در پژوهش حاضر به منظور اطمینان از دستکاری هیجان از پرسشنامه هیجان مثبت و منفی و برای ارزیابی توجه از نرم افزار کاکلب و به منظور القای هیجان از دو قطعه موسیقی شاد و غمگین و متن نوشتاری شاد و غمگین استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان دادکه تفاوت میانگین افراد در فرایندهای توجهی القای هیجان مثبت و منفی در مؤلفههای پاسخ ناهمخوان اثر سایمون (0001/0P<)، کشف تغییر بدون وجود محرک پوشش (0001/0P<)، کشف تغییر پاسخدهی با وجود محرک پوشش در هیجان منفی (004/0P<) و هیجان مثبت (003/0P<)، کشف تغییر پاسخدهی بدون وجود محرک پوشش در هیجان منفی (006/0P<) و در هیجان مثبت (002/0P<) معنادار بوده است و در دو مؤلفه پاسخ همخوان اثر سایمون، کشف تغییر با وجود محرک پوشش در هر دو القای هیجان مثبت و منفی معنادار نبوده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر یافتههای این مطالعه نشان میدهد القای هیجان مثبت و منفی بر مؤلفههای توجه از قبیل: مؤلفه پاسخ همخوان اثر سایمون، کشف تغییر با وجود محرک پوشش تأثیر معناداری نداشته است که این فرضیه با پژوهشهای زیاد همسو همخوانی دارد. از دیگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که پاسخ ناهمخوان اثر سایمون، کشف تغییر بدون وجود محرک پوشش، کشف تغییر پاسخدهی با وجود محرک پوشش، کشف تغییر پاسخدهی بدون وجود محرک پوشش، بعد از القای هیجان مثبت و منفی به طور معناداری تغییر کردند
 
واژه‌های کلیدی: القای هیجان، هیجان مثبت، هیجان منفی، فرایندهای توجهی
متن کامل [PDF 315 kb]   (747 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/8/26 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار: 1397/8/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها