:: جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان ::
جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان صفحات 23-11 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان بر اساس رویکرد ارزشیابی دانشجویان
سید ابراهیم میرشاه جعفری* ، حسن اسلامیان ، محمدرضا نیستانی
چکیده:   (1777 مشاهده)
زمینه و اهداف: بررسی عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی از طریق ارزشیابی دانشجویان، از موثرترین روشها برای شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف عملکرد آموزشی است که میتواند بستری را برای رشد کیفیت تدریس استادان فراهم نماید. در همین راستا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان، بر اساس رویکرد ارزشیابی دانشجویان انجام گردید.
روش بررسی: پژوهش حاضر در نیمسال اول سال تحصیلی96- 1395 با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی انجام شد. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه اعضای هیئت علمی گروههای علوم انسانی دانشگاه اصفهان بود که 54 نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس در مطالعه مشارکت داده شدند. هر عضو هیات علمی توسط تعدادی از دانشجویان کلاسهای درسش مورد ارزیابی قرار گرفت. انتخاب نمونه از بین دانشجویان، بر اساس فهرست کل دروس و کلاسهای درس استادان مشارکت کننده در مطالعه بود که سه کلاس درس از هر استاد به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در مجموع 2210 نفر از دانشجویان در پژوهش مشارکت داده شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته تدریس اثربخش بود و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 20 و شاخصهای آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون T مستقل، تحلیل واریانس و آزمون توکی انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که اعضای هیئت علمی در انجام تدریس اثربخش به ترتیب در مولفههای روابط انسانی (با میانگین و انحراف معیار56/2±01/15)، ویژگیهای شخصیتی (با میانگین و انحراف معیار47/3±78/14)، مدیریت کلاس (با میانگین و انحراف معیار94/1±71/13)، اجرای تدریس (با میانگین و انحراف معیار06/2±47/13)، ارزشیابی (با میانگین و انحراف معیار04/3±45/13) و طراحی تدریس (با میانگین و انحراف معیار49/2± 17/13)، بیشترین تا کمترین نمره را کسب کردند. همچنین بر اساس جدول استاندارد مطلوبیت، عملکرد تدریس اثربخشِ اعضای هیئت علمی، در مجموع در حد نسبتاً مطلوبی بوده است و به تفکیک مولفهها، در مولفههای طراحی تدریس، اجرای تدریس، مدیریت کلاس و ارزشیابی در حد نسبتاً مطلوب و در مولفههای روابط انسانی و ویژگیهای مطلوب شخصیتی، در حد مطلوب بوده است.
نتیجهگیری: در مجموع یافتههای پژوهش حاضر بیانگر عدم مطلوبیت کلیِ عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی و همچنین عدم مطلوبیت عملکرد استادان در مولفههای طراحی تدریس، اجرای تدریس، مدیریت کلاس و ارزشیابی بوده است که بیانگر وجود ضعفهای جدی در عملکرد تدریس اثربخش استادان است.
 
واژه‌های کلیدی: تدریس اثربخش، اعضای هیات علمی، ارزشیابی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 321 kb]   (931 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/8/26 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار: 1397/8/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها