[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 11 - سال ششم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان ::
جلد 11 - سال ششم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان صفحات 25-16 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه و تجربیات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از تنبیه در محیط های آموزشی
لیلا جویباری ، سامیه غنا ، مریم منصور بستانی ، یونس کر ، اکرم ثناگو*
چکیده:   (1728 مشاهده)
مقدمه و اهداف: همه ابعاد وجودی انسان در بستر تربیت او شکل می پذیرد. تنبیه ها در دانشگاه بیشتر از نوع «تمرین مجدد » هستند تا با نوآموزی چندباره از وقوع انحرافات کاسته و رفتارهای دانشجویان را اصلاح نمایند. هدف از این پژوهش بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از تنبیه در محیط های آموزشی می باشد.
رو شها: در این پژوهش با رویکرد کیفی 30 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره «تنبیه در محیط های آموزشی » مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع بود. از مصاحب ههای نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع داد هها استفاده گردید. مصاحبه ها ضبط، دست نویس، کدگذاری و طبق هبندی و مطابق رویکرد «تحلیل محتوا » تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: 60 درصد دانشجویان مونث، با قومیت فارس و غیره، با تنوع رشته پزشکی، پرستاری و مامایی و پیراپزشکی بودند. مفهوم تنبیه براساس تجربیات مشارکت کنندگان معادل «اذیت شدن، ضایع شدن، نمره کم گرفتن، سازندگی/ارتقا » بود. «تنبیه توجیهی » مورد پذیرش دانشجویان بوده است و وجود «تنبی های که سازنده باشد و شخصیت دانشجو را زیر سوال نبرد » را ضروری می دانستند. مشارکت کنندگان اظهار داشتند در محیط آموزشی از سوی استاد مورد تنبیه واقع
می شوند اما هر استادی به شیوه خاصی از تنبیه در آموزش دانشجویان استفاده میکند.
نتیجه گیری: دانشجویان تنبیه را عاملی برای توجیه شدن رفتارهای خود می دانستند. اما برخی از تنبیه ها در محیط آموزشی جنبه متنبه شدن و مثبت را نداشت و دانشجویان در برخی از موارد رفتارها و نحوه برخورد اساتید را به عنوان تنبیه قلمدادمی نمودند و اثرات تخریبی بر شخصیت دانشجویان بر جا گذاشته بود.
واژه‌های کلیدی: تنبیه، دانشجو، محیط آموزشی
متن کامل [PDF 244 kb]   (1292 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/9 | پذیرش: 1397/4/9 | انتشار: 1397/4/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jouybari L, Ghana S, Mansoor Bostani M, Kor Y, Sanagoo A. Students’ Attitude and Experiences toward Punishment in the Educational Environments, in the Golestan University of Medical Sciences. مجله مطالعات آموزشی نما 2018; 11 :16-25
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-270-fa.html

جویباری لیلا، غنا سامیه، منصور بستانی مریم، کر یونس، ثناگو اکرم. دیدگاه و تجربیات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از تنبیه در محیط های آموزشی. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1397; 11 () :16-25

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-270-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11 - سال ششم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645