:: جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان ::
جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان صفحات 55-45 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی اساتید دانشگاههای علوم پزشکی
امین اله وثیق* ، اسداله احمدی ، سعید شیخی
چکیده:   (2318 مشاهده)
مقدمه: ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاهها مسئله مهمی است که در سالیان اخیر مورد تاکید بسیاری قرار گرفته است. یکی از متداولترین روشهایی که در بیشتر کشورها و از جمله ایران جهت تعیین میزان موفقیت یک استاد در رسیدن به اهداف آموزشی صورت میگیرد، ارزشیابی اساتید است. این مطالعه با هدف بررسی اهمیت و ضرورت ارزشیابی اساتید دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته است.
روشها: روش پژوهش حاضر مروری است. برای گردآوری اطلاعات، مروری بر متون و مستندات و با استفاده از مطالعات کتابخانهای و منابع اینترنتی انجام شد. مقالات مرتبط با ارزشیابی استادان، دیدگاه دانشجویان در مورد نحوه تدریس استادان و مدرسین، ویژگیهای شخصیتی، اداره و مدیریت کلاس، مهارتهای ارتباطی استادان با دانشجویان، انتخاب شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان بیانگر اهمیت ارزشیابی اساتید در ارتقای کیفیت آموزش است. اساتید به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزش عالی بطور مستمر و به روشهای مختلف، از جمله توسط دانشجویان ارزشیابی میشوند. استفاده از نظر دانشجویان درباره نحوهی کار اساتید به عنوان یک بازخورد، اقدام مفیدی است. اما برای تصمیمگیری شغلی بهتر است از سایر روشهای ارزشیابی بویژه روشهایی که تعیینکننده میزان یادگیری دانشجویان است، نیز بهره گرفت.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت ارزشیابی دقیق و مناسب اساتید به عنوان بازخوردی موثر در عملکرد آنها، پیشنهاد میگردد با طراحی و انجام اقداماتی نسبت به این امر مهم اهتمام ورزید.
 
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی اساتید، اعضای هیأت علمی، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 241 kb]   (1690 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/1 | پذیرش: 1396/9/1 | انتشار: 1396/9/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها