[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان ::
جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان صفحات 29-22 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مؤلفه های شخصیت در خوداثربخشی دانشجویان رشته پزشکی
حبیب اله نادری ، سهیل رحیمی* ، ناهیده جلالی
چکیده:   (1787 مشاهده)

مقدمه: خوداثربخشی، انتظارات و تصورات فرد، در یک موقعیت یا رسیدن به یک تصمیم ارزشمند از طریق فعالیتهای فردی است و این امر محقق نمیشود مگر با داشتن یک شخصیت بهنجار روانی. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای شخصیت بهنجار بر روی باورهای خوداثر بخشی دانشجویان سال چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قطب آموزش پزشکی کشور بود که در آستانه ورود به دوره کارورزی بیمارستانی و مواجهه واقعی با بیماران بودند.

روش: تحقیق حاضر از نوع مقطعی است. جامعه آماری، 100نفر دانشجوی پزشکی سال چهارم دانشگاه علوم پزشکی تهران و نمونه، شامل 80 نفر از دانشجویان فوق الذکر بوده که به روش تصادفی و بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سنجش ابعاد شخصیتی بهنجار هگزاکو فرم کوتاه 60 سوالی، و پرسشنامه خود اثر بخشی شرر ومادوکس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری رگرسیون همزمان، در سطح معناداری 01/0با استفاده از نرم افزار SPSS20 استفاده شد.

یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد خوداثربخشی با برونگرایی (01/0P<، 53/0r=) و وظیفه شناسی (01/0P<، 31/0r=) دارای رابطه مثبت و معنادار است. علاوه براین، برونگرایی با هیجانپذیری (01/0P<، 34/0- r=) رابطه منفی و معنیدار و با باز بودن به تجربه (05/0P<، 23/0r‌=) رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین بین بعد صداقت - تواضع باتوافق (05/0P<، 25/0 r=) و وظیفه شناسی (05/0P<، 27/0 r=) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان دهنده این موضوع است که مجموع متغیرهای پیشبین، اثر معناداری بر خوداثربخشی داشتهاند (01/‌‌0P<، 92/5=F).همچنین، نتایج حاکی از آن است که بعد برونگرایی (01/0P<، 50/0 =β)، و بعد وظیفه شناسی (01/0P<، 25/0=β) پیشبینیکننده مثبت و معنادار خوداثربخشی است. ضمن آنکه مجموع متغیرهای پیشبین، 29 درصد از واریانس خوداثربخشی را تبیین نمودهاند. لذا توجه به آموزش مهارتهای اجتماعی برای رشد شخصیت اجتماعی دانشجویان رشته پزشکی و مواجهه اثربخشتر آنان با بیماران ضروری میباشد.

متن کامل [PDF 333 kb]   (849 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/2/20 | پذیرش: 1396/2/20 | انتشار: 1396/2/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderi H, Rahimi S, Jalali N. The Role of Personality Components on Self-Efficacy in Medical Students. مجله مطالعات آموزشی نما 2016; 8 :22-29
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-183-fa.html

نادری حبیب اله، رحیمی سهیل، جلالی ناهیده. نقش مؤلفه های شخصیت در خوداثربخشی دانشجویان رشته پزشکی. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1395; 8 () :22-29

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-183-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645