[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان ::
جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان صفحات 21-14 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش الکترونیکی در برنامه درسی پنهان
سمیه مقصودی* ، محبوبه ملکشاهی
چکیده:   (2236 مشاهده)

اهداف: توسعه سریع و چشمگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات عرصههای مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات را تحت تاثیر قرار داده است که عرصه تعلیم و تربیت نیروی انسانی نیز از این تحولات بینصیب نمانده است. از این رو، امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش جدایی ناپذیر و تلفیق شده محیط کار و کلاس است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی در برنامه درسی پنهان میباشد. برنامه درسی پنهان از دید و مشاهدهی برنامهریزان و دست اندرکاران برنامهریزی درسی آموزش عالی پنهان است و در فکر و عواطف و رفتار دانشجویان اثر میکند.

روشها: این مقاله به روش شبه آزمایش و طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش انجام شده است. بدین منظور، تعداد 30 دانشجو رشتهی تکنولوژی آموزشی به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از دانشگاه علامه طباطبایی دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری تحت عناوین گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند دادهها قبل و بعد از آموزش، از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از روش محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، برای اطمینان از پایایی پرسشنامه حاضر، از روش آلفای کرانباخ استفاده شد که این مقدار (91/0=α) گزارش گردید.

یافتهها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کواریانس در بررسی کارکردهای برنامه درسی پنهان در دو گروه کنترل و آزمایش نشان داد که آموزش الکترونیکی بر کارکردهای پنهان برنامه درسی (پذیرش اجتماعی، آسیبپذیری، استرس و اعتماد به نفس دانشجویان) تاثیرگذار میباشد (05/0 p≤) بنابراین یک رابطه معنادار بین آموزش الکترونیکی و مولفههای برنامه درسی پنهان وجود دارد.

نتیجهگیری: یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، حاکی از آن است که آموزش الکترونیکی به دانشجویان توانسته است کارکردهای پنهان برنامه درسی آنان را متفاوت سازد در صورتی که چنین تغییری در گروه گواه مشاهده نشد. مولفههای اعتماد به نفس و جامعهپذیری، استرس و آسیب پدیری تحت تاثیر برنامه درسی پنهان قرار دارند.

واژه‌های کلیدی: آموزش الکترونیکی، برنامه درسی پنهان، دانشگاه علامه طباطبائی
متن کامل [PDF 329 kb]   (2030 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/2/20 | پذیرش: 1396/2/20 | انتشار: 1396/2/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghsoudi S, Malekshahi M. The Impact of E-Learning in the Hidden Curriculum. مجله مطالعات آموزشی نما 2016; 8 :14-21
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-182-fa.html

مقصودی سمیه، ملکشاهی محبوبه. تاثیر آموزش الکترونیکی در برنامه درسی پنهان. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1395; 8 () :14-21

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-182-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645