[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان ::
جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان صفحات 53-43 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش از راه دور در عصر دیجیتال (با محوریت ارتباط گرایی)
خدیجه علی آبادی ، آذر خزائی*
چکیده:   (2949 مشاهده)

اهداف: با ورود به عصر فراصنعتی نظام آموزشی متحول شد و اشکال متنوع آموزش از جمله آموزش از راه دور بوجود آمد. در ابتدای پیدایش آموزش از راه دور، مبتنی بر نظریات یادگیری سنتی بود اما با توجه به اینکه این نظریات قادر به پاسخگویی و حل چالشهای پیش روی نظام آموزشی در عصر جدید نبودند، نظریه ارتباطگرایی بوجود آمد. لذا هدف مقاله حاضر بررسی شیوه آموزش و یادگیری در عصر دیجیتال و تاثیر ارتباط گرایی بر آن میباشد.

روشها: این مقاله از نوع Review Paper و با بررسی سیستماتیک مقالات علمی مجلات معتبر تدوین شده است. که جهت تدوین آن از جستجوهای اینترنتی در پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی SID- Google Scholar-Magiran-Ebsco و همچنین برای جستجوهای کتابخانهای کتابها و پایان نامه از نشریات منتشر شده سال 1395-1384 (2016-2005) استفاده شده است.

یافتهها: در نظریه ارتباطگرایی، یادگیری به مثابه شبکهسازی و ارتباط بین شبکههاست. دانش در بین افراد و ابزارها توزیع شده است و محیطی مبتنی بر کنترل خود فرد ایجاد میشود. لذا محیط یادگیری وکلاس و به خصوص نقش استاد و شاگرد تغییر میکند. بسیاری از قابلیتهای شناختی به شبکه واگذار میشود و آموزش با استفاده فناوریهای نوین صورت میگیرد.

نتیجهگیری: نظریه یادگیری ارتباطگرایی در آموزش از راه دور از نقش مهمی برخوردار است. بنابراین موسسات آموزشی بالاخص دورههای آموزش از راه دور باید دورههای خود را با توجه به این نظریه طراحی کرده تا فراگیران به نحو فعال در تولید دانش، خلق معانی، تعامل با یکدیگر مشارکت ورزند و از اقسام مختلف رسانهها و ابزارهای تخصصی جهت آموزش و یادگیری استفاده نمایند

واژه‌های کلیدی: نظریه ارتباط گرایی، عصر دیجیتال، آموزش از راه دور
متن کامل [PDF 278 kb]   (5035 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/2/20 | پذیرش: 1396/2/20 | انتشار: 1396/2/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliabadi K, Khazaei A. Distance Education in the Digital Era and Connectivism Theory. مجله مطالعات آموزشی نما 2016; 8 :43-53
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-185-fa.html

علی آبادی خدیجه، خزائی آذر. آموزش از راه دور در عصر دیجیتال (با محوریت ارتباط گرایی). دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1395; 8 () :43-53

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-185-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645