[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 19 - سال دهم، شماره اول، پايیز و زمستان ،1400 نیمسال اول تحصیلی 1400-1401 ::
جلد 19 - سال دهم، شماره اول، پايیز و زمستان ،1400 نیمسال اول تحصیلی 1400-1401 صفحات 64-58 برگشت به فهرست نسخه ها
پرورش تفکر خلاق را از راه مهارتهای گفتگو بر بنیاد فلسفه برای کودکان
مهدیه خسروی*، مرضیه خسروی، سعید شیخی
آموزش و پرورش ، mahdiehmaleka1396@gmail.com
چکیده:   (166 مشاهده)
مقدمه: از فلسفه، میتوان به منزله شیوهای برای پرورش تفکر اخلاقی، تفکر انتقادی، و تفکر خلاق بهره برد. هدف پژوهش حاضر بررسی پرورش تفکر خلاق را از راه مهارتهای گفتگو بر بنیاد فلسفه برای کودکان میباشد.
روشها: مطالعه به روش مروری از طریق مطالعات کتابخانهای و اسنادی با استفاده از موتورهای جستوجوگر کلید واژههای تفکر خلاق، مهارت گفتگو، فلسفه برای کودکان و پایگاه دادههای علمی در پایگاههای اطلاعاتی مگیران، انسانی، نورمگز، Google Scholar، Science direct، Sage انجام شد و 22 مقاله انتخاب و مورد تحلیل قرار گفت.
یافتهها: کودکان با کارگروهی مهارت تفکر منطقی و تفکر خلاقانه خود را افزایش میدهند. در جریان گفتگوهای کلاسی، کودکان با تعامل و تفاهم با دیگران آشنا میشوند و فرضیه ارائه دهند و به اظهار عقیده بپردازند. فلسفه برای کودکان برنامهای برای افزایش مهارت تفکر نقاد و خلاق در درک مسائل فلسفی آنهاست.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، اهمیت بحث و گفتگوهای فلسفی در کودکان در تقویت بحثهای خلاقانه توصیه میگردد مسئولین آموزشی به مقوله پرورش تفکر خلاق کودکان از طریق مهارت گفتگو توجه نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: تفکر خلاق، مهارت های گفتگو، فلسفه، کودکان
متن کامل [PDF 305 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/22 | پذیرش: 1401/2/21 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khosravi M, khosravi M, Sheikhi S. Fostering Creative Thinking through Philosophy-based Dialogue Skills for Children. مجله مطالعات آموزشی نما. 2022; 19 :58-64
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-362-fa.html

خسروی مهدیه، خسروی مرضیه، شیخی سعید. پرورش تفکر خلاق را از راه مهارتهای گفتگو بر بنیاد فلسفه برای کودکان. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1401; 19 () :64-58

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-362-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19 - سال دهم، شماره اول، پايیز و زمستان ،1400 نیمسال اول تحصیلی 1400-1401 برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463