[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 15 - سال هشتم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان ::
جلد 15 - سال هشتم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان صفحات 59-50 برگشت به فهرست نسخه ها
برابری آموزشی: پازل ناتمام آموزش در قرن21
مژگان محمدی مهر ، مهدیه خسروی ، مراد شاهمرادی ، سعید شیخی*
چکیده:   (1635 مشاهده)
مقدمه: برابری آموزشی فرآیندی است که همه دست اندرکاران آموزش به آن اندیشیده و خواستار برقراری آن در محیط
تحت نظارت خود می باشند. هدف این پژوهش بررسی برابری آموزشی به عنوان پازل ناتمام آموزش در قرن 21 می باشد.
رو شها: این مقاله از نوع مروری است. با استفاده از موتورهای جستجوگر کلید واژه های برابری آموزشی، نابرابری
آموزشی، عدالت آموزشی، در پایگاه داده های معتبر از جمله مگیران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ( ،(sid.ir
ایرانداک، مجلات تخصصی نور )نورمگز(، گوگل استفاده شده است و برای جستجوی کتابخانه ای از کتاب ها، پایا ننام هها،
نشریات منتشر شده از سال 1385 تا 1397 )فارسی( و مقالات لاتین از سال 2008 تا 2016 استفاده شده است که تعداد
آنها بیش از 39 منبع بود که به دلیل همپوشی بسیار زیاد منابع با هم 29 منبع به عنوان منابع اصلی انتخاب و مورد تحلیل
اسنادی قرار گرفت.
یافت هها: بر اساس یافته های مطالعه، نابرابری آموزشی در کشورهای پیشرفته با کشورهای در حال توسعه متفاوت می باشد
در کشورهای پیشرفته نابرابری فرص تهای آموزشی اغلب حول محور تبعیض نژادی، خانواده کم درآمد و پر درآمد، سیاه
پوست و سفید پوست و مهاجر و غیر مهاجر دور م یزند و پس از این موارد، نابرابری آموزشی از نظر کیفیت آموزش و
میزان ارائه خدمات آموزشی مورد توجه است. از نابرابری های آموزشی در کشورهای در حال توسعه م یتوان به نابرابری
جنسیتی، عدم دسترسی به فضای آموزشی مناسب اشاره کرد. شهرستان ها و روستا ها نسبت به مراکز استان ها به طور
برابر از وجود معلمان و دبیران برخوردار نیستند. امکانات آموزشی )ساختمان، تجهیزات و غیره....( در مناطق روستایی و
شهرستانی نسبت به مراکز استا نها بسیار ناچیز است و در ﻮﻣاردی ﺰﻴﻧ دور ا ﺎﺘﻓدﮔی ﻖﻃﺎﻨﻣ و ﺮﺤﻣو ﺖﻴﻣ ﮕﻨﻫﺮﻓی و ﻮﺳاد
ﻦﻴﻳﺎﭘ و ﻤﻫچ ﻦﻴﻨ دو ز ﻪﻧﺎﺑ ﻮﺑدن در ﺮﺘﺴﮔش ﺮﺑﺎﻧا ﺮﺑی ﺎﻫ‌ی آ ﻮﻣزﺷی ﻣؤثﺮ ﻮﺑده ا ﺖﺳ.
نتیجه گیری: با توجه به یافت ههای مطالعه حاضر و چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 ، دستیابی به جایگاه
نخست منطقه در اقتصاد، علم و ف نآوری، برخورداری از دانش پیشرفته و نیروی برتر انسانی، ب یشک با تلاش در
جهت برخورداری آحاد جامعه از فرصت های برابر و فراهم کردن زمینه های مشارکت حداکثری در فرایند توسعه محقق
خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، برابری آموزشی، نابرابری آموزشی، عدالت آموزشی
متن کامل [PDF 342 kb]   (356 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/12/19 | پذیرش: 1398/12/19 | انتشار: 1398/12/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Mehr M, khosravi M, shahmoradi M, Sheikhi S. Educational Equality: An Unfinished Puzzle of Education in the 21st Century. مجله مطالعات آموزشی نما 2020; 15 :50-59
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-339-fa.html

محمدی مهر مژگان، خسروی مهدیه، شاهمرادی مراد، شیخی سعید. برابری آموزشی: پازل ناتمام آموزش در قرن21. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1399; 15 () :50-59

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-339-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15 - سال هشتم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645