[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 11 - سال ششم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان ::
جلد 11 - سال ششم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
رتبه بندی موانع هوشمندسازی مدارس با استفاده از تکنیک :TOPSIS مطالعه موردی مدارس متوسطه شهرستان قرچک
مهدی حسین زاده* ، مسلم ملکی حسنوند ، سعید شیخی ، حشمت اله نظری
چکیده:   (1973 مشاهده)
مقدمه و اهداف: مدارس هوشمند، مدارس توسعه یافته ای هستند که برای انتقال مفاهیم سنتی از ابزارهای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات کمک می گیرند. در این مدارس، روش تدریس بر اساس دانش آموز محوری است. تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی  یادگیری از راهبردها و خط مشی های مدرسه هوشمند است. هدف پژوهش پژوهش حاضر، رتبه بندی موانع هوشمند سازی مدارس از نظر مدیران و معاونان با استفاده از تکنیک TOPSIS بود.
روشها: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- زمینه یابی بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه مدیران و معاونان مدارس متوسطه )اول و دوم( شهرستان قرچک شامل 178 نفر که از میان آ نها 122 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای ساده انتخاب شدند. جهت گرداوری داده ها از پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر 7 مؤلفه و مجموعاً 56 گویه استفاده شده است. به منظور تعیین ضرایب پایایی پرسشنامه، در ابتدای امر و در مرحله پایلوت تعداد 30 پرسشنامه در بین جامعه آماری که نمونه پژوهش از آن انتخاب شده است، توزیع و جمع آوری گردید و پس از تجزیه و تحلیل داد ههای این پرسشنام هها، ضریب پایایی )آلفای کرونباخ بدست آمده( معادل 93 درصد بوده است. روش مورد استفاده برای تحلیل داده ها، تکنیک تاپسیس بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل داد هها در این پژوهش با اعمال مراحل
تکنیک تاپسیس به طور مجزا برای وزن معیار، فاصله مؤلف هها با راه حل های ایده آل مثبت و منفی و رتبه بندی موانع بر اساس مقدار ci انجام شده است.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که دو مانع عدم وجود فرهنگ سازمانی مناسب و عدم وجود ساختار مناسب دارای بیشترین اهمیت و عدم مدیریت توسط سیستم یکپارچه در راستای هوشمندسازی مدارس دارای کمترین اهمیت می باشند.
نتیجه گیری: در دنیای پرشتاب کنونی، بسیاری از روش های آموزشی سنتی ناکارامد و کند هستند و قدرت کافی را برای
انتقال مفاهیم جدید به فراگیران ندارند. بنابراین لازم است که از ابزارهایی که فنّاوری های نوین در اختیار ما قرار می دهند،
در این زمینه به نحو مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مدارس هوشمند، موانع هوشمندسازی، تکنیک تاپسیس، مدرسه، دانش آموز
متن کامل [PDF 483 kb]   (1828 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/9 | پذیرش: 1397/4/9 | انتشار: 1397/4/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Zadeh M, Maleki Hassanvand M, Sheikhi S, Nazari H. Application of the TOPSIS Technique in the Ranking of Smart Schools’ Barriers: A Case Study of the Secondary Schools in the Qarchak. مجله مطالعات آموزشی نما 2018; 11 :1-16
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-269-fa.html

حسین زاده مهدی، ملکی حسنوند مسلم، شیخی سعید، نظری حشمت اله. رتبه بندی موانع هوشمندسازی مدارس با استفاده از تکنیک :TOPSIS مطالعه موردی مدارس متوسطه شهرستان قرچک. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1397; 11 () :1-16

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-269-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11 - سال ششم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645