[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان ::
جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان صفحات 42-30 برگشت به فهرست نسخه ها
روند بین المللی شدن آموزش عالی در اتحادیه اروپا
نیلوفر نکوزاد* ، نادر قلی قورچیان
چکیده:   (3341 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه، تبدیل شدن به رقابتیتـرین و پویـاترین اقتـصاد دانش بنیان در سطح جهانی برعهده دانشگاهها گذاشته شده اسـت. اتحادیه اروپا با هدف تبدیل شدن به یک نیروی رقابتیقویتر در سطح جهانی، فرایند بازیابی و گردش مغزها و نیز درآمدزایی، در این جهت پیش میرود. مطالعه حاضر با هدف بررسی روند بینالمللی شدن آموزش عالی حوزه اروپا تدوین شده است.

روشها: با استفاده از مرور مستندات موجود در تارنمای دانشگاههای اتحادیه اروپا، جهت دستیابی به مقالات و کتب مرتبط با موضوع، دربازه زمانی سالهای 2016-1953 میلادی، از جستجوی الکترونیک در بانکهای اطلاعاتی معروف از جمله PubMed، Google Scholar، Science Direct، و منابع کتابخانهای، با کلیدواژههای مرتبط با بینالمللی شدن آموزش عالی در اتحادیه اروپا استفاده گردید.

یافتهها: آغاز بینالمللی شدن آموزش عالی حوزه اروپا، فرآیند بولونیا است. که با بیانیه سوربن (1998) آغاز گردید و با بیانیه بخارست (2012) بر ایجاد فضاهای آموزش عالی در حوزه ملی، منطقهای و جهانی متمرکز شده است. عناصر اصلی فرآیند بولونیا، معرفی سه دوره مدارک تحصیلی، چارچوب مدارک، مدارک مشترک، سیستم ذخیره و انتقال اعتبار اروپا، مکمل دیپلم و تضمین کیفیت است.

بحث و نتیجهگیری: نیاز به تغییر توسط مردم و دولت و دسترسی به منابعی چون بودجه، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پاسخگویی به نیازهای عصر اطلاعات و جهانی شدن در بینالمللی شدن آموزش عالی نقش بسیار مهمی ایفا میکند. ﻛﺎوش در ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت دﻳﮕـﺮان ﺑـﻪ ﻣﻨﺰﻟـﻪ ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻮاد ﺧﺎم اﺳﺖ و ﻣﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻴﻢ اﻳﻦ ﻣﻮاد ﺧﺎم را ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺮه ﺑﺨﺸﻲ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮد ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﻲ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﻲ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﻨﻴﻢ

متن کامل [PDF 305 kb]   (3347 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/2/20 | پذیرش: 1396/2/20 | انتشار: 1396/2/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nekuzad N, Gholi Ghourchian N. Higher Education Internationalization in European Union. مجله مطالعات آموزشی نما 2016; 8 :30-42
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-184-fa.html

نکوزاد نیلوفر، قلی قورچیان نادر. روند بین المللی شدن آموزش عالی در اتحادیه اروپا. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1395; 8 () :30-42

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-184-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660