روند بین المللی شدن آموزش عالی در اتحادیه اروپا
|
نیلوفر نکوزاد* ، نادر قلی قورچیان |
|
|
چکیده: (3341 مشاهده) |
زمینه و هدف: امروزه، تبدیل شدن به رقابتیتـرین و پویـاترین اقتـصاد دانش بنیان در سطح جهانی برعهده دانشگاهها گذاشته شده اسـت. اتحادیه اروپا با هدف تبدیل شدن به یک نیروی رقابتیقویتر در سطح جهانی، فرایند بازیابی و گردش مغزها و نیز درآمدزایی، در این جهت پیش میرود. مطالعه حاضر با هدف بررسی روند بینالمللی شدن آموزش عالی حوزه اروپا تدوین شده است.
روشها: با استفاده از مرور مستندات موجود در تارنمای دانشگاههای اتحادیه اروپا، جهت دستیابی به مقالات و کتب مرتبط با موضوع، دربازه زمانی سالهای 2016-1953 میلادی، از جستجوی الکترونیک در بانکهای اطلاعاتی معروف از جمله PubMed، Google Scholar، Science Direct، و منابع کتابخانهای، با کلیدواژههای مرتبط با بینالمللی شدن آموزش عالی در اتحادیه اروپا استفاده گردید.
یافتهها: آغاز بینالمللی شدن آموزش عالی حوزه اروپا، فرآیند بولونیا است. که با بیانیه سوربن (1998) آغاز گردید و با بیانیه بخارست (2012) بر ایجاد فضاهای آموزش عالی در حوزه ملی، منطقهای و جهانی متمرکز شده است. عناصر اصلی فرآیند بولونیا، معرفی سه دوره مدارک تحصیلی، چارچوب مدارک، مدارک مشترک، سیستم ذخیره و انتقال اعتبار اروپا، مکمل دیپلم و تضمین کیفیت است.
بحث و نتیجهگیری: نیاز به تغییر توسط مردم و دولت و دسترسی به منابعی چون بودجه، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پاسخگویی به نیازهای عصر اطلاعات و جهانی شدن در بینالمللی شدن آموزش عالی نقش بسیار مهمی ایفا میکند. ﻛﺎوش در ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت دﻳﮕـﺮان ﺑـﻪ ﻣﻨﺰﻟـﻪ ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻮاد ﺧﺎم اﺳﺖ و ﻣﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻴﻢ اﻳﻦ ﻣﻮاد ﺧﺎم را ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺮه ﺑﺨﺸﻲ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮد ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﻲ ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﻲ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻛﻨﻴﻢ |
|
|
|
متن کامل [PDF 305 kb]
(3347 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/2/20 | پذیرش: 1396/2/20 | انتشار: 1396/2/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|