[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 ::
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 صفحات 42-34 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ضریب درگیری دانش‌آموزان با کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بر پایه روش ویلیام رومی
فهیمه مسلمی* ، شادمند کاظم زاده ، جابر افتخاری ، سید مجتبی بنی هاشمی ، زهرا آبادزردشتی
1. دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، Fahime.ml1994@gmail.com
چکیده:   (1022 مشاهده)
مقدمه: مطالعات اجتماعی دانشی است که از انسان و روابط او با محیط­های اجتماعی، فرهنگی و طبیعی تحولات زندگی بشر در گذشته، حال و آینده و جنبه­های گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی بحث می­کند. از­این­رو هدف پژوهش حاضر بررسی ضریب درگیری دانش­آموزان با محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه­ سوم ابتدایی بود.
روش پژوهش: در این پژوهش توصیفی از روش ویلیام رومی استفاده شد. به این صورت که از تقسیم مقوله­های فعال بر غیرفعال محتوای کتاب اعم از متن، پرسش­ها و تصاویر، ضریب درگیری به­دست می­آید. د­رصورتی­که ضریب درگیری بین 4/0 تا 5/1 باشد محتوای کتاب فعال و اگر کمتر از 4/0 باشد غیرفعال است. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات فهرست وارسی بود که بر­اساس مبانی نظری تهیه و روایی و پایایی آن توسط اساتید علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تأیید شد.
یافته­ها: نتایج به­دست آمده نشان داد که متن کتاب مطالعات اجتماعی با ضریب درگیری 14/0 غیرفعال بوده و از پویایی لازم برخوردار نمی­باشد و بیشتر به بیان حقایق و ارائه مطالب می­پردازد، پرسش­های کتاب نیز با ضریب درگیری 34/2 غیرفعال بوده و ضریب درگیری آن­ها در محدوده­ تعیین­شده توسط ویلیام رومی قرار ندارد و تصاویر کتاب با ضریب درگیری 14/0 نشان­دهنده غیرفعال و غیرپویا­بودن آن­ها می­باشد و می­توان گفت زمینه را برای فعالیت و یادگیری فعال فراهم نمی­کند.
نتیجه­گیری: هر سه مقوله متن، پرسش­ها و تصاویر کتاب مطالعات اجتماعی پایه­ی سوم ابتدایی در محدوده تعیین­شده توسط ویلیام رومی قرار نداشته و به روش غیرفعال تدوین شده­اند.
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، مطالعات اجتماعی، پایه‌ سوم، ضریب درگیری، ویلیام رومی.
متن کامل [PDF 400 kb]   (759 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/8 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1402/2/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moslemi F, Kazemzadeh S, eftekhari J, Banihashemi S M, Abadzardashti Z. A study of students' involvement coefficient with the third Elementary social studies textbook based on the method of William Romey. مجله مطالعات آموزشی نما 2023; 20 :34-42
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-406-fa.html

مسلمی فهیمه، کاظم زاده شادمند، افتخاری جابر، بنی هاشمی سید مجتبی، آبادزردشتی زهرا. بررسی ضریب درگیری دانش‌آموزان با کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بر پایه روش ویلیام رومی. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1401; 20 () :34-42

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-406-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645