[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 ::
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 صفحات 55-43 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت بخشی به آموزش معلمان با سودبردن از راهبردها و اصول تجویزی تدریس اثربخش
محسن بیات* ، جابر افتخاری
دکتری تخصصی تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، Mohsenbayat20@gmail.com
چکیده:   (883 مشاهده)
مقدمه: در طول بیش از شش دهه اخیر، نظریه ها و الگوهای آموزشی مختلفی در ادبیات آموزشی ارائه شده است. از این رو هدف پژوهش حاضر ارائه راهبرد و اصول مناسب به منظور اثربخشی و بالابردن کیفیت تدریس معلمان بود
روش پژوهش:  محقق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تشکیل استقرایی طبقه بندی، چهار راهبرد تجویزی و مجموعه ای خرده اصول که می­بایست در طراحی تدریس اثربخش مورد نظر قرار گیرد را شناسایی و طبقه­بندی کرده است. نظریه­های آموزشی مختلفی همچون اصول اولیه آموزشی دیوید مریل، محیط­های یادگیری جاناسن، الگوی هفت مرحله­ای لشین، پولاک و رایگلوث، نظریه نمایش اجزاء مریل، رویکردهای چندگانه به فهمیدن گاردنر و نرم افزار یادگیری استار جهت استخراج این راهبردها و اصول تجویزی مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته­ها: یافته­های پژوهش حاکی از آن بود که چهار راهبرد تجویزی تدریس شناسایی و طبقه بندی شده شامل: الف. تدریس اثربخش باید در برگیرنده تعاملاتی برای ارائه و نمایش تجارب و فعالیت های آموزشی باشد. ب.تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی برای تمرین یادگیری دانش ها و مهارت ها توسط شاگردان باشد. ج. تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی جهت ارائه بازخورد و مربیگری باشد. د.تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی جهت سنجش و ارزیابی میزان اکتساب و انتقال دانش و مهارت های آموخته شده باشد.
بحث و نتیجه­گیری: راهبردها و اصول تجویزی تدریس شناسایی شده می­تواند به­عنوان چهارچوبی برای طراحی تعاملات آموزشی در تدریس کلاسی و همچنین ملاکی برای ارزشیابی میزان اثربخشی و کارآمدی آن­ها مورد استفاده معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد. 
واژه‌های کلیدی: راهبرد آموزشی، تدریس اثربخش، اصول تجویزی، کیفیت آموزشی
متن کامل [PDF 433 kb]   (516 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/9/5 | انتشار: 1402/2/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayat M, eftekhari J. Adding quality to teacher training by benefiting from strategies and prescriptive principles of effective teaching. مجله مطالعات آموزشی نما 2023; 20 :43-55
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-407-fa.html

بیات محسن، افتخاری جابر. کیفیت بخشی به آموزش معلمان با سودبردن از راهبردها و اصول تجویزی تدریس اثربخش. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1401; 20 () :43-55

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-407-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645