مقدمه: کارورزی معلمان از سال 1900 میلادی در آمریکا شروع شد و شامل تجربیات آموزشی مبتنی بر کار میباشد. برنامههایی با عناوین از مدرسه تا کار، در جستجوی کار، آموزش شیوههای نوین تدریس و.... در حِرف معلمی از بهترین شیوههای آموزش ضمن خدمت محسوب میگردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر کارورزی حرفهای در توسعه حرفهای معلمان انجام شده است. روشها: مقاله حاضر به روش مطالعه مروری از طریق بررسی و مطالعه کتابخانهای (اسنادی) با محوریت واژگان کارورزی معلمان مربوط به 10 سال اخیر (1399-1380) با دسترسی به اطلاعات مورد نیاز انجام شد. دادهها به روش تحلیل محتوای مفاهیم اولیه تحلیل و دستهبندی شد. یافتهها: بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، کارورزی در تربیت معلم با 4 چالش اساسی مواجه است. نکات مثبت و توسعهدهنده کارورزی و نکات منفی و موانع کارورزی در 12 مقوله تفکیکی دستهبندی شدند و مدل مفهومی مهارتهای فردی و سازمانی کسب شده در طی کارورزی ترسیم شد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای مطالعه، فرهنگ کارورزی مستمر در زندگی حرفهای معلمان و در هر مقطعی ضروری است. از طریق کارورزی معلمی میتوان معلمان را برای مواجهه با شغل و انتظارات سازمانی آماده نمود. لذا توصیه میگردد مسئولان آموزشی به این امر توجه بیشتری نمایند.
Taslimi M, Mozafari Z. The Impact of Professional Internship on Teacher Professional Development. مجله مطالعات آموزشی نما 2022; 19 :43-50 URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-377-fa.html
تسلیمی مهناز، مظفری زهرا. تاثیر کارورزی حرفه ای در توسعه حرفه ای معلمان. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1401; 19 () :43-50