بررسی رابطه نشخوارهای ذهنی، خودناتوان سازی و انگیزه پیشرفت با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاههای شهر گرگان در سال 1395
|
حسینعلی ریاحی ، اکرم ثناگو* ، مریم عظیمی ، لیلا جویباری  |
|
|
چکیده: (2111 مشاهده) |
مقدمه: عوامل فردی مختلفی میتوانند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر باشند که ازجمله آنها میتوان به نشخوارهای ذهنی، خود ناتوانسازی و انگیزه پیشرفت اشاره نمود. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه این سه عامل با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاههای شهر گرگان در سال 1395 انجام شد.
روشها: این پژوهش مقطعی از نوع کاربردی و روش آن بهصورت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی دانشجویان دانشگاههای شهرستان گرگان است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 200 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش عبارتاند از: پرسشنامه مقیاس نشخوار ذهنی ـ تأمل، مقیاس خود ناتوانسازی، جونز و رودوالت، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس بود. دادههای پژوهش پس از اجرا توسط آزمودنیهای نمره گذاری و تفسیر و سپس توسط نرمافزار SPSS- نسخه 23و با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گامبهگام مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
نتایج: از 200 دانشجوی مورد بررسی، 5/56 درصد (113 نفر) مرد و 5/43 درصد (87 نفر) زن بودند میانگین سنی دانشجویان 1/2± 62/20 سال بود. یافتههای مطالعه نشان داد که بین نشخوارهای ذهنی دانشجویان و پیشرفت تحصیلی همبستگی معناداری وجود دارد (000/0= P≤) همچنین بین خود ناتوانسازی و پیشرفت تحصیلی ارتباط منفی معناداری وجود دارد (000/0=≥ P). بین انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. 765/0 r=
نتیجهگیری: با توجه به تاثیر منفی نشخوارهای ذهنی و خودناتوان سازی بر پیشرفت تحصیلی باید تلاش کرد که با ایجاد کارگاههای آموزشی دردانشگاهها نگرش مثبت و مسئولیتپذیری را دردانشجویان تقویت کرده، تفاوتهای فردی را شناخته و انگیزه پیشرفت را تقویت نمود. نتایج نشان داد هرچه نشخوارهای ذهنی و خودناتوان سازی در افراد بیشتر باشد، نمیتوانند زمینه پیشرفت تحصیلی خود را فراهم کنند.
|
|
واژههای کلیدی: نشخوارهای ذهنی، خود ناتوانسازی، انگیزه پیشرفت، موفقیت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 278 kb]
(1637 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1398/3/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|